Jelikož se živé videonakupování stává čím dál oblíbenější formou prodeje, pojďme se společně podívat na problémy spojené s prodejem prostřednictvím jediného kanálu a na to, proč je omnikanál mnohem lepší volbou.

Z efektivně propojuje to nejlepší z osobního i online prodeje, což umožňuje mnohem osobnější a praktičtější uživatelský prožitek.

Co je monokanál?

Takzvaný „monokanál“, tedy prodej prostřednictvím jediného kanálu, je v kontextu tohoto článku druhem maloobchodu provozovaného buď formou osobního prodeje nebo pomocí internetových transakcí bez osobní komunikace.

Při tomto typu prodeje tedy nevyužíváte více než jeden prodejní kanál.

V současné době je monokanál preferovaným způsobem každodenních nákupů pro většinu z nás, ale co když existuje ještě nějaká lepší možnost?

Co je omnikanál?

Prodej prostřednictvím omnikanálu je v podstatě opak monokanálu.

Tento druh maloobchodu je na naší scéně stále poměrně nový, ale využívá ho čím dál více firem, jelikož kombinace jeho prodejních metod má nemalé výhody.  

V kontextu tohoto článku se pojmem „omnikanál“ rozumí způsob prodeje a nákupu, který propojuje prvky přímého kontaktu se zákazníkem a provádění praktických online transakcí.

Young man selling a pink t-shirt to a woman in a store.
Osobní prodej má pořád spoustu výhod pro zákazníka i prodejce.

Výhody a nevýhody osobního prodeje

Využití osobní formy prodeje, která je v dnešní době stále velmi oblíbenou volbou, má mnoho různých výhod.  

Jednou z nich je právě ten osobní prvek, který  umožňuje „ušít“ popis produktu přímo na míru potřebám zákazníka.

Osobní prodej má spoustu výhod i pro samotné spotřebitele. Mohou požádat o pomoc zaměstnance, který jim při nákupu poradí a zodpoví jejich dotazy, mohou si zboží vyzkoušet, lépe posoudit kvalitu výrobku atd.

Stejně jako se vším jsou však i s osobním prodejem spojena určitá negativa.

Patří mezi ně například nepraktičnost. Kolikrát jste už například prošli celý obchod, aniž byste našli, co jste hledali? Tato situace dokáže člověka podstatně více frustrovat, než když může jednoduše zaklapnout počítač. Také je časově mnohem náročnější.

S osobním prodejem jsou spojeny ještě další nevýhody: nemáte například možnost srovnat nabídky ostatních obchodů (nebo přinejmenším to není tak snadné jako u nakupování online), nemůžete si přečíst recenze k jednotlivým produktům a máte třeba i pocit, že když už jste strávili cestou do obchodu tolik času, něco si už prostě koupit musíte.

Výhody a nevýhody online prodeje

Stejně jako je tomu u osobního prodeje, i online forma má svá pozitiva a negativa.

Díky svým mnoha výhodám však v posledních letech nakupování online získává na oblibě, obzvláště u mladých generací, které již s internetem na dosah vyrůstaly.  

Mezi výhody patří například možnost nakupovat odkudkoliv, kde je internetové připojení, možnost porovnat tisíce produktů a díky vyhledávání online tak rychle najít ty nejlepší nabídky, možnost filtrovat produkty s ohledem na jejich specifické vlastnosti nebo cenu, možnost prostudovat si recenze produktů ještě před jejich zakoupením a samozřejmě i pohodový průběh zákaznického prožitku, jelikož sami spotřebitelé jsou rádi za ušetřený čas a energii.

Samozřejmě i s online prodejem souvisí určité nevýhody.

Jedná se například o to, že se nemůžete snadno obrátit na personál (většina obchodů sice nabízí možnost chatu s prodejcem, tento chat je ale zpravidla k dispozici jen v určitých časech a často musí i čekat „ve frontě“), oblečení či obuv si nemůžete vyzkoušet, nemáte možnost si produkt skutečně „osahat“, nebo případně můžete být doslova zahlceni množstvím dostupných produktů.

Řešením budoucnosti je omnikanál

Je zřejmé, že ačkoliv se obě formy nakupování těší popularitě, mají v mnoha oblastech i určité nedostatky. Proto věříme, že právě náš nástroj pomůže zajistit budoucnost obchodování.

Korkuma je nástroj umožňující firmám pořádání živých videonákupů přímo z jejich vlastních webových stránek.

Ve světě obchodování slaví živé videonakupování již nemalé úspěchy, přičemž právě díky jeho schopnosti kombinovat prvky osobního i online prodeje tuto metodu obchodování považujeme za takzvaný omnikanál.

Popularita živých videonákupů mezi členy generace Z, která se již stává tou největší generací spotřebitelů, stále roste a, jak jsme popsali výše, jedním z důvodů takové obliby je i fakt, že živé videonakupování dokáže kombinovat výhody obou monokanálových metod prodeje.

První z výhod je možnost zapojit do akce moderátora vysílání. Ten dodá obchodu autentičnost, která při klasickém prodeji online často chybí. O produktech zvolených pro daný stream dokáže moderátor komunikovat přímo s publikem, díky čemuž poskytne inspiraci k nákupu nejen jednomu určitému zákazníkovi, ale potenciálně i celým tisícům spotřebitelů naráz.

Živý chat navíc publiku umožňuje komunikovat a pokládat dotazy, jako by tomu bylo u osobního prodeje.

Zákazníci se tak mohou moderátora ptát například na kvalitu či velikost daného produktu nebo na cokoliv jiného.

Mohou zároveň požádat moderátora, aby jim zboží ukázal z různých úhlů a detailů, díky čemuž si prohlédnou daný produkt zblízka jako při osobním prodeji.

V případě živého vysílání obvykle na webu není až tak veliký sortiment zboží, proto budou mít zákazníci možnost prohlédnout si ty nejoblíbenější produkty a nebudou zahlceni množstvím položek z nabídky.

Jelikož se celý stream odehrává v online prostředí, zákazníci tak samozřejmě mohou využít všech výhod spojených s nakupováním online (např. hledat nejlepší cenu).

Bez ohledu na výhody či nevýhody živých videonákupů mluví výsledky samy za sebe. Například v Asii zaznamenává live shopping obrovské úspěchy. Kromě toho se poptávka po živých videonákupech zvyšuje i v Evropě, proto neváhejte a zajistěte si úspěch své značky i do budoucna.