Živé videonákupy neboli nakupování pomocí živého vysílání, představují elegantní řešení vašeho propojení se zákazníky, kteří jsou v izolaci, žijí někde v dálkách, nebo prostě preferují nakupování v pohodlí domova. Živé vysílání lze nastavit velmi snadno. Prodejce potřebuje jen nahrávací zařízení, moderátora a položky k vystavení. Tento formát trochu připomíná teleshopping používaný v dávných časech, technologie 21. století to všechno však velice zjednoduší. Živé videonákupy také eliminují jeden z největších problémů e-commerce, a tím jsou nedostatečné informace o jednotlivých produktech. Můžete sepsat ten nejpodrobnější popis produktu, ale ten nikdy nebude lepší než testování ze strany influencera, zkoušení a předvádění produktu naživo. Pokud se navíc váš moderátor zapojí do živého chatu, který je obvykle součástí platforem na živé vysílání, eliminuje se tak i problém spočívající v nedostatečně rychlém zodpovídání dotazů zákazníků. 

Tento trend již oslovil velké technologické giganty jako Amazon a Instagram – ti se zabývají implementací svých vlastních verzí technologie živých videonákupů. Další evropské značky, jako je například Orsay nebo Zalando, pro vývoj těhto řešení využívají služby třetích stran, některé menší značky oproti nim zase preferují například Twitch, YouTube nebo Facebook, s jejichž pomocí pořádají živé videonákupy. 


Alizila
Živé videonakupování si již získává oblibu mezi velkými značkami

Služby e-commerce nejčastěji využívají ženy a mladí lidé

Abyste mohli své zisky maximalizovat, musíte nejprve porozumět své hlavní klientele. Čtyři z pěti nákupů prostřednictvím e-commerce v jižní Asii provádějí ženy. Z výroční zprávy skupiny Zalora vyplývá, že díky zplnomocnění žen z generace mileniálů a mladších generací vznikla zcela nová forma nákupčích. Ženy v jižní Asii mají dominantnější pozici než muži s vysokoškolským vzděláním a často přebírají i roli rozhodující osoby v domácnosti. Tyto jihoasijské ženy z generace mileniálů a generace Z jsou díky své nově vydobyté svobodě ochotny utrácet poměrně slušné částky na takovou velmi dobrou „terapii formou nákupu“. Zatímco jsme zaregistrovali dominantnost žen ve využívání služeb e-commerce, další ohromující mezeru představuje rozdíl mezi věkovými skupinami. Lidé starší 36 let tvoří pouze 35 % všech provedených nákupů, kdežto zbývajících 65 % prodejů realizují lidé ve věku pod pětatřicet. Tato statistika nasvědčuje tomu, že budoucností e-commerce jsou mladé ženy ochotné utrácet.

E-shop nebo kamenný obchod? Proč ne oboje?

Existuje mylná představa, že doba nakupování na hlavních třídách je u konce. Pokles v prodejích kamenných obchodů zaznamenaných v době před covidem a následná devastace způsobená pandemií vytváří dojem, že e-commerce bude brzy jedinou formou nakupování. V Singapuru tvrdí 75 % všech spotřebitelů, že hodlá nakupovat online i v době pocovidové.

Mezinárodní online e-commerce report „2019 Future Shopper Report“ poskytuje několik zajímavých vhledů do generace Z a jejích zvyklostí. Generace Z je neustále online a jejích 49 % hledá inspiraci na sociálních médiích. Podle výše uvedeného reportu preferuje celých 53 % generace Z nakupování u značek, které mají e-shopy a zároveň i kamenné obchody. To, co generaci Z odrazuje od návštěvy kamenných obchodů, není ta samotná návštěva, nýbrž nedostatek inovativních prožitků.

Ačkoliv může být kvůli těmto názorům budoucnost kamenných obchodů opravdu ohrožena, je to celé ještě trochu komplikovanější. Nákupní centra sice dříve představovala místo, kde si můžete oddechnout a pobavit se s přáteli, dnes se však sociální interakce přesouvá čím dál častěji do online světa. To dává vzniknout prostředí kombinujícímu e-shopy i kamenné obchody v jednom – tzv. prodejní omnikanály. Ayala Malls, společnost se sídlem na Filipínách, je v úplném popředí tohoto nově vzniklého trendu díky své nejnovější aplikaci umožňující lidem mapovat nejrychlejší cesty skrz nákupní centra, což úspěšně propojuje kanály online a offline světa. 

Díky chytrým telefonům se daří elektronickým peněženkám

Kryptoměny a technologie blockchain zaznamenávají v poslední době velkou popularitu, jelikož jejich hodnoty opravdu prudce stoupají. Ačkoliv již víme, že kryptoměny se staly lukrativní investiční příležitostí, majitele obchodů by měla zaujmout především technologie s nimi spojená, protože právě tato technologie se rozšiřuje i do maloobchodu. 

Zatímco chytré telefony se s 86% podílem celkových nákupů pomocí chytrého telefonu pomalu stávají jediným typem zařízení využívaným pro nákup, spotřebitelé požadují způsob placení, který je ještě méně komplikovaný. Banky se již zřejmě snaží této poptávce přizpůsobit, čím dál více lidí však hledá alternativy v podobě elektronických peněženek využívajících technologii blockchain. Většina elektronických peněženek je sice stále využívána pro obchodování, cca 54 %, 40 % z těch peněženek je však využíváno pro nakupování online a hraní her. Abyste si zachovali náskok před konkurencí, váš byznys by se tedy měl tomuto trendu přizpůsobit a najít možnosti, jak umožnit spotřebitelům platit pomocí elektronické peněženky.

Co byste tedy měli sledovat?

Abych výše uvedené shrnul, takzvané velké království e-commerce, tedy jižní Asie, udává 4 hlavní trendy:

  • Živé videonákupy představují možnost, jak se v budoucnu propojit s vašimi zákazníky, a to zcela novým a osobním způsobem.
  • Jelikož mileniálové i generace Z nyní dorůstají do produktivního věku a ženy jsou vůči mužům v čím dál rovnoprávnější pozici, vaše budoucí zákazníky budou tvořit ženy a mladší generace.
  • Omnikanály jsou horkou novinkou v maloobchodu, kde propojují online a offline prostředí. Schopnost inovace je klíčová.
  • Elektronické peněženky se stávají stále oblíbenější alternativou standardních forem placení. 

Doufám, že vám tento článek poskytl dostatek nových informací a udržíte si tak náskok před konkurencí.